ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۳۳۷۸
مردانی که این روزها پا در کفش بیوتی بلاگرهای خانم کردهاند هم همان کارهای تکرای را انجام میدهند. کارشان آموزش آرایش و معرفی لوازم آرایش و نقد و بررسی برندهای آرایشی بهداشتی است و از این راه که برای بسیاری از کاربران هم زننده است برای خودشان فالور جذب کرده و کسب درآمد میکنند. مردانی که بیشتر فالورهایشان زنان هستند و پستها و استوری هایشان از اسپانسرینگ و تبلیغ برای فروش محصولات آرایشی بهداشتی به زنان و مردان حکایت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی هایشان هم البته نسل جدید آرایشگرهای مردانه اند؛ آرایشگرهایی که دامادها را با انواع و اقسام کرم و ابزار آرایشی همانند عروسها گریم میکنند تا با چهرهای متفاوت در روز عروسی شان ظاهر شوند. پشت پرده این ماجرا، اما گردش مالی چند صد میلیارد دلاری صنعت لوازم آرایش در دنیاست که حالا با هدف گسترش بازار خود به سراغ مردانی آمده اند که بدشان نمیآید با انواع و اقسام کارهای آرایشی زیباتر دیده شوند!
بلاگری در فضای مجازی به یکی از شغلهای نان و آب دار تبدیل شده است. هر چند بلاگرها در برابر افشای اطلاعات و درآمدهایشان مقاومت میکنند، اما از طریق مبالغی که برای پستها و استوریهای تبلیغاتی شان دریافت میکنند میتوان متوجه شد درآمدهای چند صد میلیونی دارند. همین درآمدهای بالا در کنار اثرگذاری فضای مجازی بر روی مردم و سبک زندگی شان موجب شده تا کمپانیهای تولیدکننده لوازم آرایشی که چند سالی است نظرشان به بازار گسترده تولید لوازم آرایشی برای مردان معطوف شده از ظرفیت بلاگرهای اینستاگرامی برای ذائقه سازی و تبلیغ و ترویج لوازم آرایشی مردانه استفاده میکنند. بلاگرهایی که اغلب خارجی هستند، اما سر و کله مردان بیوتی بلاگر ایران هم رفته رفته در اینستاگرام باز شده است.
تا ۲۳ میلیون فالوور برای مردان بیوتی بلاگر
با گشتی در صفحات اینستاگرام میتوانید با گروه زیادی از بلاگرها آشنا شوید. بیوتی بلاگرها یکی از این گروههای بلاگر هستند که اتفاقا سرشان خیلی شلوغ است و دنبال کنندگان زیادی دارند. اغلب بیوتی بلاگرهای معروف اینستاگرامی زن هستند، اما پای مردان هم به این عرصه باز شده است. یکی از بیوتی بلاگرهای مرد ایرانی که در اینستاگرام فعالیت میکند و آموزش آرایش میدهد، ۱۰۶ هزار نفر دنبال کننده دارد که اگر به دنبال کنندگانش توجه کنید متوجه خواهید شد اغلبشان زن هستند نه مرد! این بیوتی بلاگر هم مانند دیگر بیوتی بلاگرها با آموزش مواردی همچون خط چشم کشیدن، پوشاندن جای جوش، طرز استفاده از صابون ابرو، صاف کردن مو و مواردی از این دست توانسته برای خودش این تعداد فالوور را دست و پا کند و از رهگذر این آموزشها، انواع برندهای کرم پودر، سایه، پرایمر، خط چشم، براش، پاک کننده چشم و ابزار آلات و برندهای آرایشی را معرفی و در واقع تبلیغ کند. این آقا کلاسهای آنلاین هم برگزار میکند و در صفحهاش، صفحات دیگری برای رزو گریم داماد معرفی کرده و ظاهرا ساکن تهران است. در بخش نظرات این صفحه هم اغلب ابا استقبال زنان و دختران از ورود یک مرد در عرصه بیوتی بلاگری مواجهیم! چند مرد بیوتی بلاگر غیر ایرانی که در ردیف بیوتی بلاگرهای معروف اینستاگرام هستند، اما تعداد فالورهایشان به ۲۳ میلیون نفر هم میرسد. فالورهایی که اغلب زن و گاه مردانی هستند که در همین حوزه فعالند و البته با نمادهایی از همجنس گرایی!
بلاگرها دعوت کنندگان به قمار
اما ماجرای داغ شدن بازار مردان بیوتی بلاگر و اصولا داغ شدن بازار بلاگری با درآمدهای چند صد میلیونی و میلیاردی، موضوعی است که خوب است از نگاه یک کارشناس مورد واکاوی قرار گیرد.
سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی درباره فعالیت بلاگرها میگوید: «بلاگرها به چند شاخه تقسیم میشوند فشن بلاگرها، فود بلاگرها، بیوتی بلاگرها و بلاگرهای طنز که حداقل از ۵ سال قبل و به خصوص بعد از همهگیری کرونا شاهد هستیم که مردم بیشتر به سمت فضای مجازی رفتند و از حوزه زندگی حقیقی به زندگی مجازی کوچ داده شدند و شاهد آن هستند که مردم به سمت شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و به دلیل فضای مجازی رها شده بیشتر به سمت شبکههای اجتماعی خارجی مثل ایسنتاگرام و تلگرام سوق داده شدند.»
به گفته وی پدیده بلاگری از آنجائی که به دفتر و سرمایه خاصی نیاز ندارد میبینید که افراد با ایجاد یک صفحه در اینستاگرام و با توجه به استعدادشان وارد فضای بلاگری میشوند.
آل داوود میافزاید: «تحقیقی که بر روی ۱۰۰ بلاگر خانم پر مخاطب انجام شده نشان میدهد اولین حوزه سبک زندگی، بعد آشپزی، مدلینگ و زیبایی، سفر پوشاک، ورزشی و موضوعات مختلف است.» این فعال فضای مجازی میگوید تبلیغ برای قمار از فعالیتهای دائمی این بلاگرها است: «در حال حاضر موضوع بلاگری در کشور ما به قمار هم گره خورده و فضای مجازی رها شده و به ویژه اینستاگرام منبعی شده است برای حوزه قمار و شرط بندی که هر کدام از اینها بالای چند میلیون فالور دارند و در کنار بلاگری در هر حوزهای که هست، به تبلیغ برای قمار هم میپردازند یا خیلی از شرکتهای لوازم آرایشی که به عنوان پروژههای تبلیغاتی به بلاگرهای خانم و آقا داده میشود، اما نکته مهم جنگ شناختی است که از سوی دشمن بر بستر فضای مجازی و رسانهها بر ضد ما جریان دارد.»
تبدیل ضد ارزش به ارزش با تکنیکهای رسانهای
به گفته این کارشناس فضای مجازی یکی از مهمترین زیر شاخههای این جنگ شناختی و موضوعاتی که دشمن برای تغییر سبک زندگی از آن استفاده میکنند همین حوزه شکافهای اجتماعی و تبدیل ضد ارزش به ارزش با تکنیکهای رسانهای و ایجاد اختلال شناختی در مخاطب است. این پدیده مختص ایران نیست. مثلا در چند سال گذشته در یکی از کشورهای اروپایی انتشار عکسهای روتوش شده ممنوع شد و تنها به عکسهایی اجازه انتشار داده شد که در کنار عکس روتوش شده عکس عادی را هم منتشر کند و تنها در این صورت اعمال قانون شاملش نمیشود.
آل داوود تاکید میکند: «در کشورهای اروپایی میتوانند از طریق قانونهایی مثل GDPA و DMA در اتحادیه اروپا در حوزههای فرهنگی و اقتصادی به پلفترم فشار بیاورند، اما د رکشور ما متاسفانه شبکهها و پلتفرمهای اجتماعی خارجی پاسخگو نیستند و حتی بر ضد ما فعالیت میکنند و این از عواملی است که افراد به سمت بلاگری در شبکه اجتماعی ایسنتاگرام و سایر پیام رسانها میآیند.»
از نگاه این کارشناس در حوزه جنگ شناختی و ترکیبی هدف تغییر رفتار است و اینها میخواهند سبک زندگی ایرانی اسلامی را به سبک زندگی لاکچری و بیقید و بند تبدیل کنند. نکته دوم بحث ترویج مصرف گرایی و لذت و سود بیشتر در حوزه لیبرالیسم تعریف میشود و ایجاد حرص و طمع برای مردم و به خصوص نوجوانهایی که در آنجا فعالیت دارند.»
به گفته آل داوود در سالهای اخیر شاهد آن بودیم که برخی بلاگرهای ایسنتاگرام از سوی برخی سفارتخانههای کشورهای اروپایی برای موضوعات مختلف تغییر سبک زندگی و جنگ شناختی به کارگیری میشوند.
خانواده و سبک زندگی نوک پیکان تهاجم بلاگرها
شبکههای اجتماعی حتی میتواند یک سری اختلالات روانشناختی برای جوانان ایجاد کند. وی در این رابطه به نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۷ در انجمن سلطنتی انگلیس اشاره میکند که نشان میدهد اینستاگرام بیشتر اثر را بر روی سلامت روان جوانان و نوجوانان دارد و یک سری راهکارهایی را برای دور کردن جوانان و نوجوانان از این فضا پیشنهاد داده است.
از نگاه این کارشناس اگر از انگیزههایی همچون مشکلات اقتصادی، خانوادگی، کسب اعتبار اجتماعی و سرگرمی بگذریم بحث نشانه گرفتن بنیان خانواده در داخل کشور یکی از مهمترین اهداف و انگیزه پدیده بلاگری مخصوصا در حوزه حجاب استایل بیوتی بلاگر فشن حجاب و فشن بلاگرها در حوزه غذایی هم تغییر سبک غذایی مردم از سبک زندگی سالم به سبک زندگی فست فودی است.
این کارشناس فضای مجازی تاکید میکند: «موضوع مهمی که باز باید به آن اشاره کرد بحث بسیار مهم خانواده است. اقایی که به سمت بیوتی بلاگر حرکت میکند و دنبال آرایش و سبک زندگیهای عجیب و غریب غربی است برخی رفتارها در ایسنتاگرام حتی در حوزه لیبرالیسم هم جا نمیگیرد و یک رفتار التقاطی است. آقایی که به سمت بیوتی بلاگر میرود ممکن است اصلا به سمت تشکیل خانواده و زن و فرزند نرود و خانمی که در این سمت حرکت میکند ممکن است مادر خوبی نشود، چون این سبک زندگی آسیب زایی است که هر روز ما شاهد اختلاف افکنیها و درگیریها را در شبکههای اجتماعی اینستاگرام شاهد هستیم.»
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردیمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بلاگرها شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی بیوتی بلاگر بیوتی بلاگر ها لوازم آرایشی لوازم آرایش فضای مجازی جنگ شناختی سبک زندگی آل داوود شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۳۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
رابعه نه تنها به اربابان قدرت بیاعتنا است، بلکه میگوید:«وقتی به روشنایی چراغ سلطان، شکاف پیرهن دوختم، دلم روزگاری بسته شد. تا آن را باز نشکافتم، دلم گشاده نشد.» یعنی حتی استفاده از نور چراغ سلطان را موجب ظلمات قلب خود میداند! - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "برای مردان بهرهای است از آنچه کسب کردهاند و برای زنان نیز بهرهای است از آنچه کسب کردهاند." (سوره نساء؛ آیه 32) در نگاه دینی، زن و مرد علیرغم تفاوتهای جسمانی، در زمینه مقام بندگی و کسب معرفت یکسان هستند. زن در این نگاه هرچند مسئول امور منزل است، اما میتواند در مراتب علمی و دینی به بالاترین درجات برسد.
نوع زندگی و طریقت حضرت خدیجه (س) و حضرت زهرا (س) و دیگر زنان صدر اسلام میتواند معرف نگرش دین به جایگاه زن مسلمان باشد. زمانی که جامعه عرب، دختران را زنده به گور میکرد، پیامبر (ص) نهایت تکریم و محبت را نسبت به دخترشان ابراز میکردند. حضرت فاطمه (س) در کنار کارهای منزل، جلسات تفسیر قرآن برگزار میکردند و در زمینه اعمال عبادی هم در زمره بهترین بندگان خدا هستند.
اما متأسفانه تاریخ شاهد آن است که علیرغم سفارش اسلام به یادگیری علم برای یک مسلمان، بدون در نظر گرفتن مسئله جنسیت، زنان حتی پس از ورود اسلام به سرزمینهای مختلف، همواره مورد ظلم قرار گرفته و جرأت ورود به عرصههای مختلف علمی را ندارند. زنان آنچنان در تنگنا قرار داشتهاند که ما کمتر اثری از ایشان در تاریخ گذشته جوامع میبینیم. وقتی به تعریف عرفان توسط مشایخ آن نگاه میکنیم، به این نتیجه میرسیم که در تعریف عرفان و در کسب مقامات عرفانی نیز نباید تفاوتی بین زن و مرد وجود داشته باشد.
خبرگزاری تسنیم با مرور بخشهایی از زندگی زنان عارف برگرفته از بخشهایی از مقاله زهرا خاکباز، استاد دانشگاه، به بررسی جایگاه و منزلت این عرفای اسلامی در طول تاریخ پرداخته است.
رابعه عدویه؛ عارفی که مردان دانشمند از محضرش درس گرفتند
در میان زنان عارف اهمیت رابعه عدویه (بصری) کاملاً مشهود است. سخنان و کارهای او در کتاب تذکرة الاولیا و دیگر متون نقل شده است و مردان بزرگی مانند حسن بصری با او مراوده داشتهاند و از محضرش بهره میبردهاند، که بسیاری از سخنان رابعه از این عارفان نقل شده است.
رابعه، عارفی بزرگ است و تأثیر بسزایی در عرفان اسلامی داشته است. رابعه،از ابتدای کودکی مورد احترام امیران بوده است؛ شبی که متولد شد، در خان پدرش از شدت فقر لباسی نبود که بر تن او کنند. عیسی رادان (امیر بصره) به پدر او پیغام میدهد که: «من خود آیم و به محاسن، خاک آستان تو روبم.»
دلیل این تواضع، رساندن پیغام رسول خدا(ص) به امیر، از طریق پدر رابعه است. پیغمبر(ص) در خواب به پدر رابعه میفرمایند:«این دختر سیّدهای است که هفتادهزار از امت من در شفاعت او خواهند بود. پیش عیسی رادان رو...» عیسی رادان که این خواب را میشنود، شخصاً به بالین رابعه حاضر میشود. درواقع از کودکی امیران دنیا خاکسار رابعه هستند.
اما این تواضع دوطرفه نیست. رابعه نه تنها به اربابان قدرت بیاعتنا است، بلکه میگوید:«وقتی به روشنایی چراغ سلطان، شکاف پیرهن دوختم، دلم روزگاری بسته شد. تا آن را باز نشکافتم، دلم گشاده نشد.» یعنی حتی استفاده از نور چراغ سلطان را موجب ظلمات قلب خود میداند! این حد بی توجهی به دنیا و مالکان دنیا در سایر اقوال وی نیز دیده میشود.
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینوشته شده روزی یکی از مشایخ بصره نزد رابعه شروع به بدگویی از دنیا میکند، رابعه به وی میگوید: تو دنیا را دوست داری که اگر دوست نداشتی، نیک و بد آن را به زبان نمیآوردی. «من احب شیئا، اکثر ذکره» و این حد اعلای اِعراض از دنیاست.
این نگرش رابعه فقط در کلام وی تجلی نیافته، بلکه در عمل نیز او یکی از بهترین نمونههای پرهیز از دنیاست. او به دلیل همین رویگردانی از دنیا، هیچ وقت حاضر به ازدواج نشد و طریقت دائمی او عدم توجه به جسم و پرورش روح بود. درباره قوت او آمده است که رابعه به روزی یک خرما یا اندک پیه آبهای قانع بود.
فاطمه نیشابوری؛ گمشدهای در عرفان اسلامی
یکی از اولیاء تصوف و عرفان فاطمه نیشابوری است. این زن در عالم عرفان و تصوف آنچنان مقامی دارد که جامی در نفحات الانس متذکر است که فاطمه دارای مقام ولایت بوده و مینویسد بایزید بسطامی دربار او و شوهرش میگوید: «یک زوج و زوجه دیدم که از مقامات عارفین و کمالات اهل یقین هرچه از آنها پرسیدم، جوابی دادند که دلیل خبرت و بصیرت آنها بود.»
ذوالنون مصری نیز در مقامات عرفانی این زن مانند بایزید بسطامی اظهار اعتقاد میکند. از این زن، با چنین درجهای از عرفان، مختصر اطلاعاتی در دست است که از طریق آنها نمیشود جزئیات روحیات وی را متوجه شد.
خواهران بشر حافی؛ الگوی تقوا و پرهیزکاری
آنچه از رابعه، دربار عدم استفاده از روشنایی چراغ سلطان ذکر شد، در احوالات خواهر بشر حافی نیز آمده است؛ البته خواهران بشر، عارف بودهاند و در کتب احوالات عارفهها، با عنوان «اخوات بشر حافی» اقوال و احوال ایشان ذکر شده است، اما این حکایت درباره یکی از آنهاست.
نقل شده است که زنی خدمت احمد حنبل رفت و عرض کرد: «تابستان بر بام پنبه میریسم، به روشنایی مشعل سلطان. و کسان خلیفه میگذرند، به روشنایی چیزی رشته میشود. روا بُوَد یا نه؟» پرسیدند: «تو کیستی؟» گفت: «خواهر بشر بن حارثم.» احمد زار بگریست و گفت: «چنین تقوی از خاندان او بیرون آید.»
بشر حافی معترف است که پارسایی را از خواهرم آموختم. او کوشش داشت آنچه که به دست مخلوق تهیه شده است، نخورد.
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعیکردیه دختر عمرو؛ بی اعتنا به ثروت دنیا
او از اهالی بصره یا اهواز بود. از او نقل شده است که گفت: «هیچ یک از صاحبان دنیا به جهت آنچه که داشتند، در نظرم بزرگ نیامد و هیچ مسلمانی را حقیر نشمردم.» و این نشان عرفان عمیق این بانوی عارف است.
اینکه انسان به کسی به خاطر مال و مقام احترام نگذارد و کسی را به خاطر فقر تحقیر نکند، نهایت زهدپیشگی است. ضمن آنکه این امر در دین مبین نیز توصیه شده است.
امام علی علیه السلام میفرمایند:«کسی که نزد توانگری رفته و به خاطر سرمایهاش برابر او فروتنی کند، دو سوم دین خود را از دست داده است.»
حبیبه عدویه و نیایشهای عارفانهاش
از احوال او چیزی در دست نیست. تنها ابن جوزی در صفة الصفوة شرح مختصری دربارهاش نقل کرده است. در احوال او آمده است که برای نماز به پشت بام خانه میرفت و میگفت:«خدای من، ستارگان نمودار شدند و دیدهها در خواب شد و پادشاهان درهای خود را بستند و در تو باز است...»
این نوع نیایش با پادشاه پادشاهان، نشان از این دارد که امید اول و آخر خداست، اگر تمام درهای دنیا بسته شوند، باز در درحمت الهی باز است و این امر، حاکی از عظمت روح این عارف و بیتوجهیاش به دنیای دون است.
کسی که این چنین با پروردگارش نیایش میکند، قطعاً دل به دنیا و اهل آن نداده است، و از همه، بجز خداوند، ناامید است. عرفان حقیقی چیزی جز این نیست.
عقلاء مجانین
یک دسته از عارفان، عقلاء مجانین هستند. عقلاء مجانین درواقع کسانی هستند که دنیا در نظر آنها تا آن حدی حقیر و بیمقدار است، که از بند عقل معاش بیرون میآیند و سخنان و افعالشان رنگ و بویی از دیوانگی میگیرد. معمولاً خوراک و پوشاک و شمایل ظاهری برای ایشان مهم نیست.
این دسته از عارفان را، شاید بتوان آزادترین عارفان نامید. بهلول، از معروفترین عقلاء مجانین است و سخنان حکیمانهای از او نقل شده است، اما کسی او را تنبیه نمیکند، چون گمان می کنند دیوانه است، اما تاریخ قضاوت میکند که ایشان معمولاً عاقلترین افراد زمانشان بودهاند.
در میان زنان عارف نیز، عقلاء مجانینی وجود دارند، اما احوالات آنها مانند بهلول، با جزئیات و مفصل نقل نشده است. نام برخی از این زنان عارف بدون توضیح زندگی و اقوال آنها ذکر میشود.
ریحانه و الهه (از بصره)، ذکاره(از بغداد) و عافیه مشتاقه(از بصره) زنانی هستند که سلمی صفت والهه یا مجنونه را به ایشان میدهد. بیشتر زنانی که لقب والهه یا مجنونه داشتهاند و نامشان در گروه عقلای مجانین آمده است، شاعر هم بودهاند و احساسات تند و شوق سوزان و بیپایان درونی خود را بیپروا بیان میکردند.
عارفهای به نام تحفه نیز بوده است که در مورد او نوشتهاند که او را در تیمارستان بستری کرده بودند. سری سقطی به طور اتفاقی به آن تیمارستان رفته بود و او را دید که دیوانه نیست، بلکه عارفهای است شوریده. به او گفت از اینجا بیرون برو و او در جواب سری گفت: «آنکه حبیب دل من است مرا مملوک بعضی ممالیک خود گردانیده است. اگر مالک رضا شود، بروم؛ و الا صبر کنم.»
همچنین میمونه السوداء، از زنانی است که ابوالقاسم نیشابوری نامش را در ردیف عقلای مجانین ثبت است.
زنان دیگری مانند آسیه بغدادی، حیونه اهوازی، عوسجه واسطی، سلمونه و زهراء والهه نیز در کتاب نخستین زنان صوفی به عنوان عقلاء مجانین ذکر شدهاند.
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعیعارفههای گمنام
اما در کنار زنانی که به عنوان عارف از آنها یاد و احوالات ایشان، هرچند مختصر ذکر شده است، باید از زنانی نام برد که در دایره عرفان گمنام هستند. زنانی که نامشان برده نشده است، اما پشتیبان عارفان نامدار بودهاند.
زن همواره در عرصه هستی و در همه جای جهان، فارغ از مکان و زمان بار سنگینی به دوش داشته است؛ زادن، پروردن و به بلوغ رسانیدن. قطعاً تأثیر بسیار مهم اندیشه و طریقت زندگی مادر بر فرزند، برای همه امری مسجل است. قطعاً هستند مردان عارفی که با شیر پاک مادرانشان، مست حب الهی شده، از منیت رهایی یافتهاند.
در کنار مادران، همسران، خواهران و دیگر زنان اقوام نیز ممکن است بر عارفانی مؤثر بوده باشند. فارغ از مقوله تأثیرات مستقیم بر عارفان، صبر همسران برخی از ایشان به تنگدستی، و زندگی آنها با کسانی که از مال دنیا به گلیمی و خردهنانی اکتفا کردهاند، خود نوعی سلوک عرفانی است.
در کنار مادران و همسران، هستند زنان دیگری که در زندگی عارفان مؤثر بودهاند، همانطورکه بشر حافی میگوید که پارسایی را از خواهرم آموختم. او کوشش داشت آنچه که به دست مخلوق تهیه شده است، نخورد.
البته نقش خواهران عرفا در زندگی ایشان شایان توجه است و در داستانهای آنها خواهران مقامی اغلب بسیار مهم دارند. وقتی عارف بزرگی چون بشر حافی، تحت تأثیر یک زن پرورش یافته است، بعید نیست برخی عارفان نامدار، که اینک نامشان معرِّف عرفان اسلامی است، پرورده گمنامانی باشند که به خاطر جو غلط حاکم بر زمانشان و استبداد مردان، امروزه از احوالات ایشان چیزی در دست نیست.
زندگی و نقش زنان عارف در هالهای از ابهام است
میزان و کیفیت حضور زنان در عرصه عرفان اسلامی، در هالهای از ابهام قرار دارد. اما این مسجل است که زنانی در این زمینه فعالیت داشتهاند که از میان ایشان فقط سخنان و کرامات چند تن نقل شده است و از بقیه زنان عارف، اطلاعات کافی در دست نیست.
هرچند اطلاعات محدودی از زنان عارف نقل شده است، اما در همان اطلاعات محدود، سخنان نغز و اعمال شایستهای از این زنان مشاهده میشود. رابعه عدویه، فاطمه نیشابوری و اخوات بشر حافی زنان عارفی که حتی مطالعه اندک اطلاعاتی از ایشان روح را جلا میدهد.
در کنار بانوانی که به عنوان عارف شناخته شدهاند، همسران، مادران، خواهران و زنانی که با عارفان مراوده داشتهاند نیز بر شیوخ عرفان مؤثر بودهاند و مطالعه زندگی ایشان میتواند سرچشمه مطالعات جدیدی در زمینه عرفان اسلامی باشد.
انتهای پیام/